top of page

Eindelijk een remedie tegen stotteren: therapie


Ik stotter al zo lang ik mij kan herinneren. Als kind vond ik het eerst niet zo erg maar naarmate ik me er bewuster van werd vond ik het steeds lastiger. Langzaam maar zeker durfde ik steeds minder goed te spreken tegen mensen die ik niet kende, voor de klas of zelfs gewoon thuis. Mijn ouders vonden het nooit erg maar zagen ook wel dat ik erg last had van het stotteren. Therapie was toen nog niet voorhanden en mijn ouders wisten ook niet goed wat ze er tegen moesten doen, behalve me zo goed mogelijk helpen. Toch durfde ik op een gegeven moment bepaalde woorden ook niet meer te gebruiken en werd het steeds lastiger me in bepaalde situaties verstaanbaar te maken. Ik heb er jaren mee rondgelopen, met dat stotteren. Therapie volgen hiervoor kwam lange tijd niet in me op, simpelweg omdat ik dacht dat het niet te verhelpen was en omdat ik dacht dat ik er maar mee moest leren leven. En dat terwijl het mijn leven danig beïnvloedde. In sociaal opzicht kwam ik nog wel weg met mijn stotteren maar op mijn werk vond ik het ontzettend lastig. Door mijn spraakproblemen durfde ik nooit presentaties te geven en als gevolg daarvan heb ik menig functie aan mijn neus voorbij laten gaan, simpelweg omdat ik dacht dat ik het niet zou kunnen vanwege mijn stotteren. Therapie daartegen bestond niet, dacht ik. Gelukkig kwam er een tijd terug ineens een advertentie voor therapie voorbij. Ik wist dus helemaal niet dat dat bestond, tegen stotteren therapie volgen. Maar bij Del Ferro was het allemaal mogelijk en sindsdien ben ik bijna compleet van mijn stotteren af. Het heeft me de ogen geopend, want nu durf ik eindelijk weer voluit te praten. Mijn omgeving is ook erg positief over de veranderingen die het met zich mee heeft gebracht. Sinds ik van het stotteren verlost ben, ben ik veel opener en spontaner geworden. Wie had dat gedacht?

Stoppen met stotteren: therapie voor je middenrif

Bij Del Ferro hanteren ze een bepaalde techniek die je al in een aantal dagen kunt aanleren. Het gaat hierbij om het beheersen van je middenrif. Daarmee is het mogelijk je stotteren enorm goed aan te pakken. Ik dacht eerst dat het allemaal niet met zo’n vaart zou lopen maar het helpt echt ontzettend goed tegen stotteren. Therapie is bovendien een enorme stap naar acceptatie van je probleem. Want voor je aan therapie begint moet je eerst erkennen dat stotteren teveel invloed op je leven heeft om er nog langer op die manier mee door te gaan. Toen ik voor de zoveelste keer me liet tegenhouden door stotteren ging bij mij de knop om. Ik moest en zou het aanpakken. En nu is dat gelukt dankzij een simpele maar doeltreffende methode. Ik kan het echt iedereen aanraden die met deze problemen kampt bij stotteren. Therapie gaf ook de mogelijkheid om openlijk te kunnen praten over het stotteren. Therapie heeft niet alleen als voordeel dat je er actief mee aan de slag gaat maar ook dat je onder gelijkgestemden wat erkenning en herkenning krijgt wat betreft je probleem. Eigenlijk alle mensen die bij de therapie betrokken waren hadden op een bepaald vlak wel problemen ondervonden met stotteren. Therapie bood echt uitkomst. Zoals ik op mijn werk last had van stotteren, of op sociaal vlak. Sommige mannen durfden niet goed vrouwen aan te spreken uit angst voor hun stotteren. Therapie bleek niet alleen voor mij, maar ook voor hen een juiste manier om hier mee om te leren gaan. Sommige mensen waren al na één dag in staat behoorlijk vloeiend te spreken. Ik heb gekozen voor de 10-daagse cursus maar het is ook mogelijk dit in vijf intensieve dagen te doen.

Nazorg

Wat een groot voordeel is aan de therapie bij DelFerro.nl is dat ze cursisten blijven volgen als je daarvoor kiest. Het is mogelijk om nazorg te krijgen, waardoor je je nieuw aangeleerde vaardigheden kunt blijven trainen. Ik heb hier zelf niet voor gekozen omdat ik na de 10-daagse cursus erg ver was, maar het laat toch zien dat ze bij het instituut erg begaan zijn met het stotteren. Therapie bij dit instituut is dan ook van harte aan te bevelen en het wordt bovendien nog vergoed door enkele zorgverzekeraars ook. Dus er is geen enkele reden meer om je stotterprobleem niet aan te pakken en te kiezen voor een cursus tegen stotteren. Therapie is niets om je voor te schamen en het is alleen maar ontzettend dapper om zo voortvarend je problemen te lijf te gaan. Misschien moet je even een drempel over om te beginnen, om je aan te melden, maar dat weegt niet op tegen de geweldige voordelen die je kunt behalen als je eenmaal af bent van het stotteren. Het is bovendien goed mogelijk een indruk te krijgen van wat je te wachten staat door even goed de website door te nemen en een informatiebijeenkomst te bezoeken. Die worden volop georganiseerd voor mensen die geïnteresseerd zijn in een cursus. Dus als u overweegt iets te doen aan het stotteren, therapie te volgen en er voor altijd vanaf te zijn is dat een absolute aanrader. De bijeenkomsten staan allemaal vermeld op de website, net zoals de data waarop de cursussen gegeven worden. Ook is hier meer informatie te vinden over de achtergrond van de werkwijze die wordt gebezigd bij Del Ferro.


Recent Posts
bottom of page